Przejdź do głównej zawartości

Modlitwa Jezusowa - wstęp



Modlitwa Jezusowa, zwana także modlitwą serca wydaje się bardzo prosta w swej formie. Jej istotą nie jest jednak forma, ale treść - jak więc dojść do tej istoty?

Modlitwa Jezusowa polega na stałym powtarzaniu krótkiego wezwania, skierowanego do Jezusa. Najczęściej są to słowa: "Panie Jezu Chryste, Synu Boga żywego, zmiłuj się nade mną grzesznikiem". Nie w formie jednak tkwi tajemnica skuteczności tej modlitwy jako wprowadzenia w kontemplację. Chodzi o to, aby faktycznie całą swą uwagę skupiać wokół Imienia Jezus, aby przenikało ono całe nasze "ja". Nie słowa są istotne, ale nasza relacja z Jezusem, w którą słowa mają nas wprowadzić .



Adoracja i zbawienie

Są różne stopnie modlitwy Jezusowej. Zostaje ona pogłębiona w miarę odkrywania przez nas w Imieniu nowych tajemnic. Powinniśmy ją rozpoczynać jako adorację i poczucie obecności, która następnie stanie się po prostu obecnością Zbawiciela (to w istocie oznacza Imię Jezus). Przyzywanie Imienia jest tajemnicą zbawienia o tyle, o ile przynosi wyzwolenie. Wymawiając Imię jednocześnie dostajemy to, czego nam potrzeba. Otrzymujemy to wszystko w Jezusie i przez Niego; On jest nie tylko Darem, ale i Tym, który obdarowuje; nie tylko Tym, który oczyszcza, ale Czystością; nie jedynie Tym, który karmi głodnych i poi spragnionych, ale Pokarmem i Napojem. On jest substancją wszelkich dobrych rzeczy (nie możemy jednak tego stwierdzenia rozumieć w sensie metafizycznym). Jego Imię udziela pokoju kuszonym — czy zamiast toczyć dyskusje z pokusą, przyglądać się szalejącej wokół burzy (na tym polegał błąd Piotra, choć pierwsze kroki postawił dobrze) nie lepiej utkwić wzrok w Jezusie i iść do Niego po rozszalałych falach chroniąc się w Jego Imieniu? Niech kuszony skupi się ze spokojem, niech wolny od lęku powtarza Imię, bez rozgorączkowania, niech napełni Nim swe serce stawiając zaporę przeciw wichrom złych myśli. A jeśli został popełniony grzech, niech to Imię służy natychmiastowemu pojednaniu. Bez wahania i bez zwłoki, należy je przywoływać w skrusze doskonałej miłości i tak stanie się ono znakiem przebaczenia. Jezus niejako naturalnie zajmie swoje miejsce w życiu takiego grzesznika podobnie jak po swym zmartwychwstaniu zasiadł z uczniami do stołu, z tymi, którzy wcześniej Go opuścili a w dniu zmartwychwstania podali mu rybę i miód. Nie odrzucamy tutaj czy tym bardziej jesteśmy dalecy od niedocenienia obiektywnych środków, które Kościół ofiaruje grzesznikom — sakramentowi pokuty i rozgrzeszeniu; mówimy tutaj tylko o tym, co się dzieje w tajemniczy sposób w duszy człowieka.

Wcielenie

Imię Jezusa jest czymś więcej niż tylko tajemnicą zbawienia, więcej niż pomocą w potrzebie czy przebaczeniem po upadku. Imię Jezusa jest środkiem, dzięki któremu możemy niezwykle osobiście przeżyć tajemnicę Wcielenia. Imię to oznacza nie tylko obecność — Ono przynosi z sobą zjednoczenie. Przyzywając Je intronizujemy Jezusa w naszym sercu, przyodziewamy się w Niego. Ofiarowujemy nasze ciało w darze Słowu, aby włączyło je w swe Ciało Mistyczne. W ten sposób w nasze ciało podległe prawu grzechu wlewa się moc Imienia Jezus. W ten sposób zostajemy oczyszczeni i uświęceni. Połóż mnie jak pieczęć na twoim sercu, jak pieczęć na twoim ramieniu (Pnp 8,6). To nie tylko jakieś prywatne i osobiste zbliżenie do tajemnicy Wcielenia. Dzięki tej modlitwie percypujemy pełnią Tego, który napełnia wszystko na wszelki sposób (Ef 1,23).

Mnich Kościoła Wschodniego, Modlitwa Jezusowa, Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"33- DNI Z MODLITWĄ JEZUSOWĄ" --- ZAWIERZENIE NIEPOKALANEJ, AKT CAŁKOWITEGO ODDANIA SIĘ PANU JEZUSOWI PRZEZ RĘCE MARYI.

  " Ad Iesum per Mariam " –  33 dni w Sercu Jezusa , na drodze  Modlitwy Nieustannej Zapraszamy Cię do wyruszenia w niezwykłą, 33-dniową duchową podróż. Te rekolekcje to propozycja dla każdego, kto pragnie pogłębić swoją relację z Bogiem, odkryć piękno życia duchowego i nauczyć się modlitwy nieustannej, zakorzenionej w tradycji Kościoła i skoncentrowanej na  Imieniu Jezus . Czym są  Rekolekcje 33-dniowe ? Okres 33 dni symbolizuje  33 lata ziemskiego życia Jezusa Chrystusa . Jest to czas intensywnego przygotowania do  Aktu Całkowitego Oddania się Panu Jezusowi przez ręce Maryi  – praktyki duchowej, którą zalecali i osobiście przeżywali wszyscy papieże XX wieku, czerpiąc z mądrości  św. Ludwika Marii Grignion de Montforta . Celem tej drogi jest radykalne zawierzenie swojego życia, oddanie Mu wszystkiego, co posiadamy, by zjednoczyć się z Nim jeszcze głębiej. Centralny Element:  Modlitwa Jezusowa To, co wyróżnia te rekolekcje, to włączenie ...

WALKA DUCHOWA - MOJE ŚWIADECTWO POSTU O CHLEBIE I WODZIE. ODCINEK 4

  MEDYTACJA Wielki Post to czas pokuty, przygotowujący do przeżycia największych świąt dla chrześcijan, Świąt Wielkanocy. Wielki Post w Kościele jest traktowany jako czas pokuty i nawrócenia.  Zalecenia na II tydzień Wielkiego Postu:  26 IX 1985 “Drogie dzieci! Dziękuję za wszystkie modlitwy. Dziękuję za wszystkie ofiary. Pragnę wam powiedzieć, drogie dzieci, byście odnowili polecenia, które wam daję. Szczególnie zachowajcie post, gdyż poprzez post najwięcej osiągniecie i sprawicie mi radość, bowiem wówczas spełni się cały plan, który Bóg postanowił zrealizować tu w Medjugorju. Dziękuję, że odpowiedzieliście na moje wezwanie.”  4 IX 1986 “Drogie dzieci! I dzisiaj wzywam was do modlitwy i postu. Wiecie, drogie dzieci, że z waszą pomocą mogę uczynić wszystko i zmusić szatana, by nie kusił do zła i by oddalił się od tego miejsca. Szatan czyha, drogie dzieci, na każdego człowieka. Szczególnie pragnie w każdą codzienną sprawę wnieść niepokój u każdego z was. Dlatego też, ...

ZESTAW MEDYTACYJNY - IV TYDZIEŃ ADWENTU

Odtwarzaj w następującej kolejności, zgodnie z umieszczonymi poniżej linkami:  KLIKAJ NA LINK POD OBRAZKIEM MEDYTACJA OKRUCHY MANNY – III Tydzień Adwentu Ostatni czwarty tydzień Adwentu przeznaczymy doświadczeniom św. Bazylego Wielkiego dotyczącym eucharystii oraz rozproszeniom. św. Bazyli Wielki przekazuje nam wskazówki, porady dla tych, którzy wstępują na drogę życia duchowego. Zawiera je w pytaniach o odpowiedziach, wyjątkowo cennych gdyż znajdującym swoje źródło w jego pustelniczym życiu. Jedną z głównych zasad duchowości bazyliańskiej jest nieustanna pamięć o Bogu. Stanowi ona nieustanne przeżywanie obecności Stwórcy, który wciąż na nas patrzy, jest przed nami, a także w nas. To zaś pozwala na kierowanie ku Niemu swych myśli, słów, czynów. Umożliwia także osiągnięcie wewnętrznego skupienia i pokoju. W czwartym odcinku medytacji na adwent rozważymy fragment „Jak uniknąć rozproszenia uwagi” oraz „Sakramenty źródłem życia duchowego” znajdujących się w zbiorze pism Ojców Pustyni p...